A cékla C vitamin tartalma és ásványi anyag tartalma is igen gazdag, ezért is az egyik legegészségesebb zöldségünk. Melynek nagy előnye, hogy szinte szezonalitás nélkül egész évben elérhető. Ráadásul szezonalitástól függetlenül, szinte egész évben rendkívül kedvező áron beszerezhető. Szinte mindig megtalálható a piacok standjain. Az őszi időszak egyik legegészségesebb alapanyaga, mellyel a szervezet ásványi anyag raktárát fel lehet tölteni, de az ízét sokan nem kedvelik.

A céklát szokás céklarépának, esetleg vörös répának is nevezni, a mángold is közeli rokona ennek a disznó paraj félék családjába tartozó salátanövénynek, mely tulajdonképpen gyógynövényként is használatos.

A cékla ásványi anyag tartalma

A cékla ásványi anyagokban igen gazdag, főleg magnézium, foszfor, rubídium, kálium, kalcium, vas, réz, bróm, cink, mangán található benne nagyobb mennyiségben. Magas kálium tartalmának köszönhetően vizelethajtó hatású. A nagy mennyiségű ásványi anyagának köszönhetően rendkívüli energia pótló, tápláló. Továbbá segíti az emésztést és kifejezetten ajánlott rendszeres fogyasztása alacsony vérnyomás, alacsony energiaszint, illetve vérszegénység esetén is.

A cékla kalória tartalma 10 dkg cékla esetén kb.43-45 kalória, viszont a glikémiás indexe 64, ami elég magas, így cukorbetegeknek csak a mértékletes fogyasztása ajánlott.

A cékla C vitamin tartalma

A cékla ásványi anyagokon kívüli hasznos összetevői a cukrok, illetve az A-, B-, C- és PP vitamin, ez utóbbi a főleg a szervezet anyagcsere folyamataiban játszik fontos szerepet. A C vitamin tartalma is kiemelkedő, bár alacsonyabb, mint a citrom, vagy akár a narancs esetén, de fontos antioxidáns forrása a szervezetnek. Segít a máj megfelelő működésében és a rákos sejtek szaporodását is gátolja. Alacsony kalória tartalma miatt cékla diéta is alkalmazható, ha a testsúly csökkentése a cél. A cékla rosttartalma igazán jó hatással van a gyomrunkra, a bélműködésre.

A nemzetközileg elfogadott napi ajánlott C-vitamin bevitel mennyisége: 90 mg férfiak és 75 mg nők esetében. Ehhez az érdekesség kedvéért az alábbi mennyiségeket kéne elfogyasztani ezekből a gyümölcsökből, vagy zöldségekből:

  • 2 dkg csipkebogyó (100 g csipkebogyó 400 mg C vitamint tartalmaz)
  • 5 dkg fekete ribizli (100 g csipkebogyó 181 mg C vitamint tartalmaz)
  • 10 dkg paprika (100 g csipkebogyó 150 mg C vitamint tartalmaz)
  • 2 kg alma (100 g alma 10-15 mg C vitamint tartalmaz)

Az egyik legfontosabb vitaminforrás a téli időszak előtt, mely erősíti az immunrendszert és növeli a szervezet ellenállóképességét a fertőző-, illetve megfázásos betegségekkel szemben, a C-vitamin. Ebben az időszakban a napi ajánlott mennyiség többszörösét is be lehet vinni a szervezetbe, hogy fokozzuk az ellenállóképességünket a megbetegedésekkel szemben.

https://divany.hu/eletem/2018/12/27/alma-egeszseg-vitaminok/

Vissza a kategória cikkeihez