A cékla főzése nem egy bonyolult, de időigényes folyamat. A cékla szezon idején érdemes nagyobb mennyiséget is beszerezni ebből a rendkívül egészséges növényből, hiszen számos módon felhasználható és télire is elrakható. Érdemes figyelni a vásárlásnál arra, hogy a friss zöldség lédús a színe pedig élénk. Ha száraz a cékla héja, akkor az már nem friss. A nyers cékla a hűtőben, vagy hűvös, sötét helyen akár egy hétig is eltartható. 

A nyers cékla főzése lépésről lépésre

  1. Egy nagy lábosba fel kell tenni vizet főni.
  2. A nyers céklát a forrásban lévő sós és enyhén ecetes vízbe kell tenni és addig kell főzni, amíg meg nem puhul.
  3. A szép, élénkvörös színét úgy őrizhetjük meg, ha nem hámozzuk meg a főzés előtt. A főzésidő akár két és fél óra is lehet (vagy kuktában átlagosan fél óra), bár ez nagyban függ a céklák méretétől is.
  4. Úgy ellenőrizhető, hogy a cékla megfőtt-e, hogy a szár körüli héjrészt meg kell dörzsölni egy kicsit. Ha könnyedén leválik, akkor már megfőtt. A céklába nem ajánlott a villát beleszúrni, mert elveszíti a levét.

A főtt cékla kalória tartalma nagyjából megegyezik a nyers cékláéval. 10 dkg főtt cékla kb. 43-44 kalóriát tartalmaz. Hermetikusan lezárt dobozban pár napig tárolható a hűtőszekrényben főtt állapotában. Továbbá a főtt cékla le is fagyasztható, és 7-8 hónapig tárolható fagyasztva. Érdemes fagyasztás előtt darabokra vágni, vagy felkarikázni és olyan mennyiségekben készíteni el, ahogy majd felhasználnánk. A főtt cékla könnyebben emészthető, mint a nyers állapotú. Nyersen fogyasztva érdemes minél apróbbra, finomra reszelni az emésztést könnyítendő. A cékla sütve is rendkívül finom, érdemes sütve is kipróbálni.

A cékláról 

A cékla a Földközi-tenger környékén őshonos, hazánkban a 17. század óta ismert hasznos növény, melyet nem csak a konyhákban, hanem már a népi gyógyászatban is használták. Hiszen a cékla egy rendkívül egészséges zöldség. Az ásványi anyag és vitamintartalma rendkívül változatos és széleskörű. A cékla jótékony hatása a szervezetre rendszeres fogyasztás mellett érvényesül igazán. Érdemes tudni azonban, hogy a cékla cukortartalma és energia tartalma is viszonylag magas, így a cukorbetegségben szenvedők számára a cékla fogyasztása fokozott odafigyelés mellett ajánlott.  

http://www.mindmegette.hu/hatarozo/10/

Vissza a kategória cikkeihez